به صلاحیت علمی و اخلاقی اساتید و مدیران بیشترین بها را می دهم/ دو مرکز آموزشی استان ما دربین ۱۰مرکز آموزشی درسطح بندی سال ۹۹ قرار گرفتند
فصل تدوین-دانشگاه جامع علمی کاربردی یکی ازدانشگاه های وابسته به وزارت علوم ، تحقیقات وفناوری است که با هدف ارتقاء سطح مهارت شاغلین بخشهای مختلف اقتصادی و افزایش مهارت های حرفه ای فارغ التحصیلان مرکز آموزش که فاقد تجربه اجرایی می باشند تشکیل و با بکارگیری و سازمان دهی امکانات،منابع مادی وانسانی دستگاه های اجرایی،نسبت
فصل تدوین-دانشگاه جامع علمی کاربردی یکی ازدانشگاه های وابسته به وزارت علوم ، تحقیقات وفناوری است که با هدف ارتقاء سطح مهارت شاغلین بخشهای مختلف اقتصادی و افزایش مهارت های حرفه ای فارغ التحصیلان مرکز آموزش که فاقد تجربه اجرایی می باشند تشکیل و با بکارگیری و سازمان دهی امکانات،منابع مادی وانسانی دستگاه های اجرایی،نسبت به برگزاری دوره های علمی کاربردی در مقاطع کاردانی و کارشناسی اقدام می کند.
خبرگزاری آریا به بهانه شروع آغازسال تحصیلی با دکتر فرزان قالیچی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجانشرقی اقدام به یک مصاحبه تلفنی نموده که متن مصاحبه ایشان در ذیل می آید.
۱-جناب آقای دکتر ضمن تشکر از وقتی که دراختیار این خبرگزاری گذاشتید با تبریک آغازسال تحصیلی و عرض خسته نباشید لطفا بفرمایید؛ هم اکنون جایگاه علمی و کار بردی این استان در بین دانشگاه های کشور در چه سطحی قرار دارد ؟
ج- با سلام به مردم شریف ایران و به ویژه اساتید و دانشجویان محترم و تبریک به مناسبت آغاز سال تحصیلی وضمن ادای احترام به روح پاک تمامی شهدای والامقام میهن انقلاب اسلامی ایران، به ویژه شهدای قیام ۱۷ شهریور سال ۵۷؛ لازم می دانم فرا رسیدن هفته دفاع مقدس را نیز پیشاپیش تبریک گفته و گرامی بداریم، امیدوارم این سال تحصیلی سالی سرشار از شوروامید وبالندگی برای همه شما باشد.
اما در پاسخ به این سوال باید گفت:جایگاه این دانشگاه علمی و کاربردی آذربایجانشرقی با توجه به اینکه سیاست این دانشگاه درسال های اخیر مبتنی برکیفیت محوری بوده و با مدیریت و رهبری دکتر امید مسیر تعالی و رشد را طی نموده کارآورینی و توجه به بار علمی تربیت دانشجویان را سرلوحه قرار داده لذا مورد تقدیر مدیریت دانشگاه علمی کاربردی نیز قرار گرفته و طی سه سال گذشته نیز دررتبه بندی که در کشور انجام شده یکی از دانشگاه های برتر قرار گرفته است .
دکتر قالیچی در ادامه پاسخ متذکرشد ؛با عنایت به سطح بندی مراکز آموزشی درکشور این سطح بندی در راستای کیفی سازی مراکز آموزشی انجام شده است وخدا را شاکریم که دو مرکز آموزشی استان آذربایجان شرقی دربین ۱۰مرکز آموزشی درسطح بندی سال ۹۹ قرار گرفتند که نشان از توجه ویژه این واحد استانی به موضوع کیفیت می باشد ومراکز علمی کاربردی شهرداری تبریز و ماشین سازی هم توانستند دررتبه نخست قرار گیرند.
۲-نظر جنابعالی در خصوص غیرحضوری بودن دانشگاه ها چیست ؟
بالطبع دانشگاه وتمام سازمان ها وارگان ها تابع یک سیاست کلی درکشورهستند واین دانشگاه نیز ازاین قاعده مستثنی نیست اما برای اینکه نظام آموزشی دریک مقطع حساس که ویروس کرونا در جامعه شیوع یافته قطع نشود ناگزیرآموزش الکترونیکی جایگزین آموزش حضوری گردید و خوشبختانه خللی در این دانشگاه به وجود نیامد به طوری که در ترم تابستانی نیزدانشجویان عزیز توانستند با تلاش بی وقفه اساتید ترم فوق را ادامه دهند .
۳-در بحث سلامت و مهار کرونا درسطح دانشگاه چه اقداماتی شده است ؟
در بحث سلامت و مبارزه با ویروس کرونا ضدعفونی کردن مستمردفاتر و کلاس دانشجویان ، الزام استفاده از ماسک برای تمامی دستاندرکاران اجرایی و متقاضیان، عدم ارایه خدمات به افراد فاقد ماسک و ملزم نمودن افراد به استفاده از ماسک و رعایت پروتکل بهداشتی واجرای کلاس های الکترونیکی و غیر حضوری نمودن کلاس ها ازدیگر اقدامات پیشگیرانه این واحد استانی بود.
۴- نوع نگرش و معیار جنابعالی درانتخاب مدیران و اساتید چیست ؟
از آنجایی که بنده یک فردعمل گرا هستم و به علم بها می دهم به صلاحیت علمی و اخلاقی اساتید و مدیران و همچنین تخصص و تعهد آنان بیشتر توجه می کنم و در محیط دانشگاهی به خصوصیات اخلاقی و شایستگی آنان و میزان سواد آن بیشتر علاقمندم تا الگویی برای سایر همکاران درآینده باشند.
۵- مهم ترین اولویت اساسی که جنابعالی آن را در دانشگاه دنبال می کنید چیست؟ توجه به مسال آموزشی و پژوهشی و حصول نتیجه بهتراز تحصیل، سوق دادن دانشجویان به مسیر علم گرایی و فاصله گرفتن از مدرک گرایی و توجه به مهارت وحصول نتیجه خوب آموزش ها ، همکاری مدرسان و دانشجویان برای نیل به اهداف والای آموزش های مهارتی و تبدیل علم به ثروت، در نهایت تربیت مدرسان و دانشجویان متعهد و متخصص از مهم ترین اولویت ها می باشد.
به طوری که درک این حقیقت ضروری هست که دانشجویان سرمایه های انسانی آینده کشورهستند و باید تمام تلاش خود را برای آرامش و ادامه تحصیل این عزیزان برای پیشرفت و توسعه کشور بکار گرفته شود.
۵- برجسته ترین مزیت دانشگاه علمی کاربردی درمقایسه با سایر مراکز علمی درشرایط فعلی چیست؟
دکتر قالیچی در پاسخ به این سوال نیز گفت: هر مرکزعلمی به تناسب امکانات خود برجستگی هایی دارد .
توجه به آموزش های نظری امسال نیز همانند ترم تحصیلی قبل به صورت مجازی برگزار خواهد شد ولی آموزش های عملی باید به صورت حضوری ودر کارگاه ها البته با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزارمی گردد.
وی با اشاره به ماهیت مهارتی بودن آموزش ها ورسالت کارآورینی این دانشگاه افزود: تفاوت آموزش های این دانشگاه با سایر دانشگاه ها درارائه دروس عملی و مهارتی می باشد که لازم است مراکز آموزشی به این موضوع توجه ویژه را داشته باشند.
اساتید هم باید درارائه آموزش های مجازی به موضوع کیفیت توجه ویژه داشته باشند و مدرسان باید در راستای ارائه کیفی مطالب به تولید محتوا بپردازند تا بتوانند مطالب را به نحو مطلوب به دانشجویان برسانند.
قالیچی درپایان ازدانشجویان خواست تا ایده های خود را دنبال کنند و با ارائه آنها درمراکز نوآوری این ایده ها را به کسب و کار تبدیل کنند و با کار گروهی بتوانند علم را به ثروت تبدیل کنند.
وی درخاتمه تاکید کرد: اینک ما به این نتیجه رسیدهایم که باید در دانشگاه به سمت مهارت محوری برویم بهطوریکه دانشجویان بعد ازفارغ التحصیلی با تکیه به مهارتی که دارند بتوانند برای خود اشتغال ایجاد کنند، و مسیر اشتغال را هم برای همنوعان خود در جامعه مهیانمایند.
ازاساتید محترم نیز تقاضا داریم برای پربارشدن زمینه علمی و مهارتی دانشجویان بیش از پیش تلاش کنند واساتید دانشگاه و جامعه دانشگاهی باید بپذیرند که درشرایط فعلی ودشوار حضور پر رنگ آنان می تواند خلاها وخستگی ها را در دانشگاه مرتفع سازد.
خبرگزاری آریا؛ با تشکر
دکتر قالیچی؛ بنده هم ازجنابعالی و همکارانتان درمجموعه خبرگزاری آریا تشکر وقدردانی نموده و آرزوی توفیق دارم .
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰